Wil je van je webshop een online succesverhaal maken? Met een ‘laat-maar-aanwaaien-mentaliteit’ zal je er niet komen. Nee, succes bereik je door je creativiteit te laten stromen, door te zetten én een gezonde portie inlevingsvermogen aan de dag te leggen. Benieuwd wat dat allemaal inhoudt? Read on folks.
Winnaarsmentaliteit en ego
Jep, de aanhouder wint. Niet per se door elke keer klakkeloos dezelfde fouten te maken en hopen op ander resultaat, wel met een winnaarsmentaliteit. Hoe dan? Focus on the positive en blijf niet te lang hangen bij misstappen. Bekijk wat er fout ging en leer eruit, maar blijf niet plakken in de miserie. ‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’, zou Herman Van Veen zeggen. Als je webshop je passie is dan is het elke stap waard, ook de minder leuke. Zet dat ego opzij, snoer de piekeraar in jezelf de mond en sla een andere koers in als je merkt dat een bepaalde aanpak niet werkt. Ook de grootste jongens met geweldige succesverhalen reden wel eens op een bumpy road.
Aantrekkingskracht
Wat je doet, doe je liefst ook goed. Vergeet niet dat na corona de e-commerce een ongeziene groei heeft doorgemaakt. Plots moest elke fysieke winkel een online alternatief bedenken en wie niet mee was, zag zijn klanten vlotjes naar de concurrentie lopen. Het was online gaan of de deuren sluiten. Gevolg? In 2022 zijn er in België alleen al zo’n 70.0000 webshops online. En e-commerce kent geen grenzen. De consument weet in een paar klikken ook online winkels in het buitenland te vinden en die leveren net zo makkelijk tot aan de deur. Jep, concurrentie met hopen. Aan jou dus om je beste beentje voor te zetten en te laten zien waarom ze bij jou moeten zijn voor de nieuwste sneakers, de beste vegan taartjes of de mooiste bloemen van het veld. Geen eindeloos budget om je zaak te promoten? Dan is originaliteit geboden, zo niet riskeer je te verdwijnen in de massa. En originele ideeën – zo van die ideeën die elke bezoeker naar zijn creditkaart doet grijpen – die liggen helaas niet meteen voor het rapen. Maar die onweerstaanbare aantrekkingskracht realiseren, daar draait het om. Je klant blijven interesseren. Dat doe je in de eerste plaats met een degelijk algemene business concept en merkverhaal, maar ook rest van je communicatie moet dat ondersteunen. Van je nieuwsbrieven en je blogs tot de inrichting van je fysieke winkel het maakt er allemaal fundamenteel deel van uit.
Ken je klanten
Met heel wat inlevingsvermogen kom je ver. Sommigen zijn ermee geboren, anderen moeten er wat harder hun best voor doen. Klanten aantrekken en een échte merkfans creëren die ook online betalen voor je merk, dat kan enkel als je in de eerste plaats ook effectief weet wat je klant beweegt, waar die blij van wordt en wat zijn of haar hart sneller doet slaan.