Het runnen van een bedrijf is een zware taak. In plaats van de rol als medewerker of juist grote baas die je in ogen had komt bij jou in plaats daarvan al het administratieve en financiële werk terecht, wat niet altijd even fijn is. Om de boel toch leuk te houden wil je het liefste zo snel mogelijk groot succes, zodat je die dingen kunt uitbesteden en zelf vooral met de creatieve dingen bezig kunt zijn. Maar soms is het moeilijk te bedenken wat nou écht de beste stap is, en als ondernemer heb je niemand om daarvoor om advies te vragen. Wij zetten hier wat tips voor je op een rijtje!
Blijf creatief!
Het is belangrijk om je vast te houden aan de waarden waarmee je begon. Waarom je dit zo graag wilde, wat je voor ogen had. Met name aan het stroeve begin of juist in drukke tijden verlies je jezelf in zoveel papierwerk dat je de creatieve kant van het werk uit het oog verliest. Verzet je daartegen! Blijf bezig met creëerden en bedenken, de dingen doen die je voor ogen had toen je begon. Het design, het idee optimaliseren, het mooi presenteren en goed adverteren. Het is allemaal onderdeel van het creatieve proces en zal je passie terugbrengen wanneer je die uit het oog verliest.
Een tevreden klant is de beste beloning
Om voldoening uit je bedrijf te halen is het belangrijk dat je succes hebt. Dat succes behaal je als mensen enthousiast zijn over je idee en de uitvoering daarvan. En dat is iets wat je alleen bereikt met feedback. Positief of negatief, vriendelijk of net wat grover dan je eigenlijk aankon. Om te groeien moet je eerst tegenslagen hebben, hoe lastig het ook is!
Maar hoe kom je dan aan die feedback? Een klantenservice is ten eerste ideaal om klanten te krijgen en te houden. Alle informatie moet er zijn, een transparante relatie tussen jou en je klant zorgt voor meer vertrouwen en dus trouwe fans. Met een live chat service, de nieuwste vork van klantenservice, kan men 24 uur per dag vragen stellen, zodat ze meteen geholpen worden. Het kost wel wat inzet van personeel, maar uiteindelijk zul je er veel tevreden klanten aan over houden als vragen snel beantwoord worden.
Ook met feedback over niet alleen de producten maar de service kom je een heel eind. Zolang men ziet dat je luistert en jezelf verbetert blijven ze ook bij tegenslagen trouw aan jouw ideeën!