Wat is influencer marketing? Hoe kan het mijn merk helpen? De manier waarop mensen content consumeren, evolueert. Om de aandacht te trekken van doelgroepen die meer naar hun telefoon staren dan naar televisieschermen, moeten merken hun benadering van marketing veranderen. Influencer marketing, die de kracht van een ‘influencer’ op sociale media (zoals Instagrammer, YouTuber, blogger of vlogger) benut om een merk of product bloot te stellen aan het grote volgers bestand van de influencer (dat kan oplopen tot duizenden of zelfs miljoenen) is een van de meest effectieve manieren waarop bedrijven zich organisch kunnen richten op een betrokken publiek en de naamsbekendheid kunnen vergroten.
Waarom influencer marketing werkt
Terwijl het televisiekijkers publiek blijft dalen en traditionele marketingkanalen zoals televisie en display-advertenties steeds minder effectief worden, stellen innovatieve marketeers, reclamebureaus en PR-bureaus die allemaal de aandacht van een online publiek proberen te trekken dezelfde vraag: “wat is influencer marketing?” Hoewel marketing en reclame met vooraanstaande influencers op sociale media, YouTube-influencers en Snapchatters een indirecte strategie lijken om nieuwe en bestaande klanten te bereiken, zorgen de relaties en relevantie die YouTubers, Instagrammers en bloggers hebben met hun volgers ervoor dat het publiek niet alleen het product of de dienst bekijkt van een merk (weergaven, indrukken, bereik, bekendheid), maar ook eerder zal handelen op basis van de aanbeveling en goedkeuring van de influencer (betrokkenheid, likes, volgers, conversies). Als je ooit tijd hebt besteed aan het bekijken van je favoriete YouTube-kanalen of door foto’s hebt gescrold op de Instagram-feed van je favoriete blogger, heb je waarschijnlijk verschillende influencer marketing campagnes gezien.
Wie zijn sociale media influencers en waarom zijn zij van belang?
Influencers hebben betrokken doelgroepen die hen volgen via vele top kanalen voor sociale media. Ze kunnen zeer krachtige merk advocaten worden omdat ze bekendheid voor merken opbouwen en een product of dienst relevant maken voor hun publiek. In een wereld waar aanbevelingen, suggesties, vind-ik-leuks en volgers zich snel verspreiden van de mensen die het populairst zijn op sociale media, worden influencers beschouwd als degenen wiens mening in de ruimte zeer gewaardeerd wordt.
Influencers kunnen via verschillende grote kanalen een grote impact hebben op jouw bedrijf. Ze kunnen een geweldige blog schrijven of een video of vlog maken waarin je product of dienst in hun inhoud is verwerkt. Door jouw merk in hun levensstijl op te nemen, creëer je klanten uit het publiek van de influencer die in die levensstijl willen delen. Met het grote aantal volgers op social media van influencers, kunnen ze ook hun unieke publiek bereiken via Instagram en Twitter om je merk verder te integreren in hun levensstijl.
Wat is influencer marketing met influencers op sociale media?
Een influencer is een individu met een groot sociaal bereik dat de macht heeft om de beslissingen die hun publiek neemt te ‘beïnvloeden’. Omdat ze een betrokken publiek hebben opgebouwd dat hen volgt via de beste social media kanalen, kunnen influencers krachtige merk advocaten worden terwijl ze merken promoten en een product of dienst relevant maken voor hun publiek. In een wereld waar de aanbevelingen, suggesties, vind-ik-leuks en opvolgers van een influencer invloed kunnen hebben op beslissingen in de echte wereld over welke merken klanten belangrijk vinden, hanteren influencers nu vergelijkbare macht, zo niet veel groter dan de meeste beroemdheden.
Gezamenlijk worden social media influencers social media-sterren genoemd, brand influencers, digitale influencers en termen als YouTubers, Instagrammers, Snapchatters, vloggers en bloggers worden gebruikt bij het beschrijven van platform specifieke influencers.
Hoe merken voordeel kunnen hebben van influencer marketing
Om te profiteren van het beoogde consumenten publiek van elke influencer, kunnen merken influencer marketing campagnes maken als onderdeel van hun overkoepelende geïntegreerde marketingstrategie. Deze campagnes werken op verschillende manieren samen met influencers om naamsbekendheid te vergroten en winstgevende klant actie te vergroten, en kunnen worden weergegeven als productplaatsingen, productaanbevelingen, merkinhoud, merkadvertenties, native-advertenties, gesponsorde inhoud of een combinatie hiervan.
Door boeiende blogartikelen, boeiende YouTube-video’s en creatieve Instagram-posts te gebruiken, kunnen influencers van sociale media het product of de service van een merk in hun inhoud opnemen. Door een merk organisch te integreren in hun lifestyle-inhoud, creëren influencers klanten van de duizenden (of in sommige gevallen miljoenen) volgers of abonnees die willen nabootsen hoe een influencer eruit ziet, wat ze kopen, waar ze naartoe gaan en de dingen die ze doen. Het targeten van doelgroepen met specifieke interesses is ook uiterst effectief wanneer merken samenwerken met influencers die die interesse weerspiegelen; bijvoorbeeld modemerken die profiteren van hun bereik op de markt voor geïnteresseerde doelgroepen.
Hoe de juiste influencers te kiezen
Hoewel iedereen kan werken met influencers op sociale media om de verkoop te verhogen, kan het echt helpen om de campagnes zo effectief en authentiek mogelijk te maken door de juiste in jouw niche te begrijpen en de juiste influencer voor jouw merk te vinden. Om te bepalen welke influencers van sociale media de grootste impact hebben op de campagne van een merk, moeten marketeers eerst hun doelgroep identificeren en vervolgens de soorten onderwerpen, blogs, video’s en multimedia overwegen die de meeste betrokkenheid zullen creëren. Andere factoren waarmee merken rekening moeten houden bij het kiezen van influencers zijn:
- Doelgroep Demografisch – wie volgen ze?
- Bereik – hoeveel volgers of opvattingen hebben ze?
- Betrokkenheid – geven hun volgers commentaar, liken en delen?
- Brand Experience – hebben ze ervaring met het werken met merken als influencer?
- Frequentie van berichten – hoe actief zijn ze op hun kanaal?
- In het verleden behaalde resultaten – hoe goed hebben hun eerdere campagnes gepresteerd?
Samenwerken met de verkeerde influencer kan daarentegen op zijn best leiden tot een slecht presterende campagne of in het slechtste geval tot beschadiging van de boodschap of reputatie van uw merk.
De voordelen van werken met influencers
Influencers maken het voor marketeers gemakkelijk om op een authentieke manier contact te maken met hun consumenten door contact te leggen met grote sociale volgers die de mening van de influencer al respecteren en waarderen. Door het bereik, de vertoningen, klik frequenties, betrokkenheid en ROI-statistieken van hun influencer marketing campagnes bij te houden, kunnen merken ook influencer marketing gebruiken om beter te begrijpen wie de behoeften en prioriteiten van hun klanten hebben. Campagnestatistieken en Key Performance Indicators (KPI’s) variëren op basis van de campagne verwachtingen en -doelen van elk merk, maar een goed ontworpen influencer marketing campagne overtreft doorgaans het rendement in vergelijking met traditionele advertentie strategieën.
Conclusie: de take away voor merken
Als u zich nog steeds afvraagt: ‘wat is influencer marketing?’ uw merk loopt waarschijnlijk een waardevolle manier mis om een betrokken publiek te bereiken en het rendement op jouw marketinginvestering te verhogen. Consumenten worden steeds meer afhankelijk van influencers om aankoopbeslissingen te nemen, en het publiek brengt meer tijd door op sociale media platforms dan ooit tevoren. Om concurrerend te blijven in deze steeds groter wordende digitale ruimte, moeten merken profiteren van deze effectieve marketingstrategie of het risico lopen ingehaald te worden door meer innovatieve, sociaal onderlegde bedrijven.